جفت گیری سگ ها ، زمان مناسب آن و اطلاعاتی در مورد فحلی در سگ ها

Mating-the-dogs
186,607

زمان مناسب جهت جفت گیری سگ ها + ویدیو مبارزه

 برخی از صاحبان سگ از مسئله ی جفت گیری و زمان دقیق جفت گیری سگ ها ی خود اطلاعات چندانی ندارند، به همین دلیل است که برخی اوقات دچار مشکلاتی می گردند. بنابراین در این مطلب از مجله ایران۱۶ به مسئله ی جفت گیری سگ ها زمان دقیق آن می‌ پردازیم.

مبارزه سگ ها برای جفت گیری

جفت گیری سگ ها ی ماده

اگر چه نشانه های بلوغ جنسی و همین طور تمایل به جفت گیری در سگ های ماده از حدود شش ماهگی تا یک سالگی ظاهر می گردد ، توصیه می گردد تا پیش از پانزده الی هجده ماهگی از جفت گیری و آبستن شدن سگ ماده جلوگیری به عمل بیاید.

زمان مناسب جهت جفت گیری سگ ها + ویدیو مبارزه

پیش از این زمان هر چند سگ ماده از نظر جنسی بالغ شده ، اما هنوز رشد جسمی و تکامل اندام های داخلی به حد مطلوب نرسیده و با توجه به کم سن بودن حیوان علاوه بر اینکه احتمال خطر در طول دوران آبستنی برای او بیشتر است احتمال دارد که زایمان سخت و پر مخاطره ای داشته باشد.

زمان مناسب برای جفت گیری سگ ها

سگ های ماده که در سنین پایین آبستن می شوند، اغلب از رشد جسمی و بدنی مورد انتظار از نژاد خود عقب می مانند و این احتمال وجود دارد که آن ها در آینده دچار کمبود مواد معدنی و پوکی استخوان گردند. از سوی دیگر سگ های جوان اغلب مادران دلسوز و مسئولیت پذیری نیستند و در بیشتر اوقات به دلیل سهل انگاری تعدادی از توله ها ی خود را از دست داده‌ اند. حتی این احتمال وجود دارد که به دلیل ناتوانی در اداره ی تمام توله ها یک یا چند عدد از توله ها را بخورند و یا به طور کلی همه ی آن ها را رها کنند و دور شوند. این مادران در اغلب موارد شیر کافی برای تغذیه ی همه ی توله های خود نداشته و بعضی از نوزادان آن ها در آینده سگ های نحیف، ضعیف و دارای اسکلت بندی ضعیفی می گردند. بنابر این بهترین زمان جهت جفت گیری سگ ها ی ماده که به سن مناسب رسیده باشند، از آخرین روزهای مرحله ی پرواستروس تا اواسط مرحله ی استروس یا فحلی آنها می باشد. این زمان به صورت متوسط چیزی در حدود ۹ الی ۱۴ روز پس از شروع علائم فحلی همانند تورم واژن و وجود ترشحات خونی می باشد.

آثار و نشانه های بلوغ در سگ های نر هم از حدود ۶ ماهگی ظاهر می گردد و اندکی پس از این زمان حیوان تمایل زیادی برای نزدیکی با سگ های ماده خواهد داشت. اما بلوغ کامل فیزیولوژیکی سگ های نر که طی آن حیوان از نظر میزان تولید تعداد مناسب اسپرم و همین طور سلامت و حداکثر توان باروری اسپرم ها از سویی و ترشح مقدار کافی مواد مغذی از غدد ضمیمه برای زنده ماندن اسپرم ها در دستگاه تناسلی ماده از سویی دیگر به توانایی کامل برسد ، به نژاد و تغذیه ی حیوان تقریبا از حدود ۱۲ الی ۱۸ ماهگی بستگی دارد و در این زمان است که سگ های نر توانایی لازم و کامل برای بارور ساختن حیوان ماده را خواهند داشت و آماده جفت گیری خواهند بود.

.