576

نتایج مطالعه تحقیقاتی برگزیده جشنواره رازی امسال نشان داد که مصرف آب انار تازه تأثیر فوق‌العاده در کاهش فشار‌خون دارد.

دکتر صدیقه عسکری دستجردی، دکترای تخصصی فارماکوگنوزی‌ استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رتبه دوم گروه علوم دارویی جشنواره علوم پزشکی رازی امسال را از آن خود کرد.

موضوع مقاله برگزیده این محقق بررسی کارآزمایی‌ بالینی تأثیر مصرف آب انار در فشار خون عملکرد آندوتلیوم‌، لیپیدها‌ ‌و فاکتورهای التهابی‌ در افراد مبتلا به فشار خون بوده است.

بر اساس این گزارش آب انار منبع غنی از آنتی‌اکسیدانها و پلی‌فنول‌ها می‌باشد که با مکانیسم‌های مختلف موجب افزایش سلامت انسان، از جمله سلامت سیستم قلب و عروق می‌گردد.

مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مصرف 2 هفته آب انار تازه بر فشار‌خون، عملکرد آندوتلیوم‌ عروق (FMD)، پروفایل چربی سرم و فاکتورهای‌ التهابی‌ در افراد مبتلا به فشار خون بالا انجام شده است.

این مطالعه بر روی 21 نفر داوطلب مبتلا به فشار‌خون در رنج سنی 30 تا 67 سال انجام شد که این افراد به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.

از بیماران گروه مورد مداخله درخواست شد روزانه در حد فاصل نهار و شام میزان 150 میلی‌لیتر آب انار را مصرف نمایند.

بر اساس این گزارش نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه آب انار تازه موجب کاهش معنی داری در فشار‌خون سیستولیک‌ و دیاستولیک‌ می‌شود و همچنین دو هفته آب انار تازه کاهش معنی‌داری در سطح فاکتورهای‌ VCAM-1 و افزایش معنی دار سطح E-Selecti را نشان داد.

لذا به نظر می‌رسد مصرف آب انار تازه می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماریهای قلبی و بهبود عملکرد آندوتلیوم‌ مؤثر باشد.

.